Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Forventninger

Frejlev Skoles forventninger

  • til lærerne
  • til eleverne
  • til forældrene
  • hvad vi forventer
  • hvad vi herefter kan tilbyde
  • Forældrenes forventninger til lærerne / skolen

 

Vi har forventninger om:

  • at du kan samarbejde med kolleger og forældre
  • at du tager børnene alvorligt og giver dem alderssvarende ansvar
  • at du har holdninger og viser dem
  • at du giver plads til musisk/kreativt arbejde
  • at du giver plads til eksperimenter, udvikling og oplevelser samt inddrager det omgivende samfund i din undervisning
  • at du kan skabe ro og et godt arbejdsklima
  • at du sørger for bedst mulig undervisning til hvert enkelt barn
  • at du er retfærdig, tager individuelle hensyn og forstår børnenes forskellighed
  • at du lærer børnene gode arbejdsvaner
  • at du træner børnene i demokratiske arbejdsprocesser - herunder alderssvarende medbestemmelse

og så kan vi som forældre tilbyde...

  • opbakning i det daglige arbejde
  • hjælp til vore børn, så de møder parate i skolen
  • positivt og konstruktivt samarbejde

 

Skolens forventninger til eleverne

Vi har forventninger om:

  • at du er en god kammerat, der f.eks. hjælper de yngre
  • at du har en mening og tør tro på, at den er god nok
  • at du taler til den, du er sur på i stedet for at tale om hende/ham
  • at du deltager aktivt i skolearbejdet - herunder også elevrådets arbejde
  • at du møder forberedt til timerne
  • at du selv finder ud af, om du har lektier for, hvis du har været fraværende
  • at du er klar til undervisning, når timen starter
  • at du deltager aktivt i undervisningen og ikke virker forstyrrende
  • at du har orden i dine skolesager, bøger, kopiblade, skriveredskaber o.l.
  • at du behandler skolens materialer ordentligt
  • at du deltager i planlægningen af undervisningsforløb på en god og konstruktiv måde
  • at du afleverer dine skriftlige opgaver til den aftalte tid

og så kan vi som lærere tilbyde...

  • god og engageret undervisning
  • hjælp og vejledning, når du har brug for det
  • spændende og udviklende samspil og samvær mellem kammerater og lærere
  • oplæring i ansvarlighed og forberedelse til ”det virkelige liv”

 

Skolens forventninger til forældrene

Vi har forventninger om:

  • at børnene ikke bare er børn, når de kommer i skole, men at de også er elever
  • at du hjælper dit barn med at have skoletasken pakket og i orden
  • at du sender et udhvilet og mæt barn i skole
  • at du sørger for forberedelsestid hjemme hver dag - evt. sammen
  • at du laver klare aftaler med dit barn hjemmefra
  • at du ikke modarbejder lærere og skole i barnets påhør men i stedet tager kontakt med rette vedkommende
  • at du roser dit barn for fremskridt, indsats og kammeratskab
  • at du både i tale og handling viser dit barn, at du støtter skolens mål om at udvikle børnenes forståelse for medansvarlighed
  • at du er opmærksom på, at der kan opstå misforståelser, når børn hjemme fortæller om skolen og dens aktiviteter - tilsvarende når barnet fortæller om hjemmet i skolen.                                                                                                          
  • Kontakt hellere en gang for meget end en gang for lidt den pågældende lærer, klaselæreren eller skolelederen
  • at du, hvis du er uenig med eller har spørgsmål til skolen, kontakter læreren direkte altså henvendelse på rette sted med kritik og spørgsmål
  • at du tager problemer op på forældremøderne

og så kan vi som lærere/skole tilbyde...

  • et åbent og ærligt samarbejde, der bygger på respekt, loyalitet og tillid
  • sammen med forældrene at skabe de bedst mulige rammer for undervisning og samvær i skolen
  • kontakt til hjemmet, når der opstår behov for det
  • en skolegang med plads til udvikling, udfordring og faglighed på alle klassetrin