at du tager børnene alvorligt og giver dem alderssvarende ansvar
at du har holdninger og viser dem
at du giver plads til musisk/kreativt arbejde
at du giver plads til eksperimenter, udvikling og oplevelser samt inddrager det omgivende samfund i din undervisning
at du kan skabe ro og et godt arbejdsklima
at du sørger for bedst mulig undervisning til hvert enkelt barn
at du er retfærdig, tager individuelle hensyn og forstår børnenes forskellighed
at du lærer børnene gode arbejdsvaner
at du træner børnene i demokratiske arbejdsprocesser - herunder alderssvarende medbestemmelse
og så kan vi som forældre tilbyde...
opbakning i det daglige arbejde
hjælp til vore børn, så de møder parate i skolen
positivt og konstruktivt samarbejde
Skolens forventninger til eleverne
Vi har forventninger om:
at du er en god kammerat, der f.eks. hjælper de yngre
at du har en mening og tør tro på, at den er god nok
at du taler til den, du er sur på i stedet for at tale om hende/ham
at du deltager aktivt i skolearbejdet - herunder også elevrådets arbejde
at du møder forberedt til timerne
at du selv finder ud af, om du har lektier for, hvis du har været fraværende
at du er klar til undervisning, når timen starter
at du deltager aktivt i undervisningen og ikke virker forstyrrende
at du har orden i dine skolesager, bøger, kopiblade, skriveredskaber o.l.
at du behandler skolens materialer ordentligt
at du deltager i planlægningen af undervisningsforløb på en god og konstruktiv måde
at du afleverer dine skriftlige opgaver til den aftalte tid
og så kan vi som lærere tilbyde...
god og engageret undervisning
hjælp og vejledning, når du har brug for det
spændende og udviklende samspil og samvær mellem kammerater og lærere
oplæring i ansvarlighed og forberedelse til ”det virkelige liv”
Skolens forventninger til forældrene
Vi har forventninger om:
at børnene ikke bare er børn, når de kommer i skole, men at de også er elever
at du hjælper dit barn med at have skoletasken pakket og i orden
at du sender et udhvilet og mæt barn i skole
at du sørger for forberedelsestid hjemme hver dag - evt. sammen
at du laver klare aftaler med dit barn hjemmefra
at du ikke modarbejder lærere og skole i barnets påhør men i stedet tager kontakt med rette vedkommende
at du roser dit barn for fremskridt, indsats og kammeratskab
at du både i tale og handling viser dit barn, at du støtter skolens mål om at udvikle børnenes forståelse for medansvarlighed
at du er opmærksom på, at der kan opstå misforståelser, når børn hjemme fortæller om skolen og dens aktiviteter - tilsvarende når barnet fortæller om hjemmet i skolen.
Kontakt hellere en gang for meget end en gang for lidt den pågældende lærer, klaselæreren eller skolelederen
at du, hvis du er uenig med eller har spørgsmål til skolen, kontakter læreren direkte altså henvendelse på rette sted med kritik og spørgsmål
at du tager problemer op på forældremøderne
og så kan vi som lærere/skole tilbyde...
et åbent og ærligt samarbejde, der bygger på respekt, loyalitet og tillid
sammen med forældrene at skabe de bedst mulige rammer for undervisning og samvær i skolen
kontakt til hjemmet, når der opstår behov for det
en skolegang med plads til udvikling, udfordring og faglighed på alle klassetrin