Frejlev Skoles forventninger
- til lærerne
- til eleverne
- til forældrene
- hvad vi forventer
- hvad vi herefter kan tilbyde
- Forældrenes forventninger til lærerne / skolen
Vi har forventninger om:
- at du kan samarbejde med kolleger og forældre
- at du tager børnene alvorligt og giver dem alderssvarende ansvar
- at du har holdninger og viser dem
- at du giver plads til musisk/kreativt arbejde
- at du giver plads til eksperimenter, udvikling og oplevelser samt inddrager det omgivende samfund i din undervisning
- at du kan skabe ro og et godt arbejdsklima
- at du sørger for bedst mulig undervisning til hvert enkelt barn
- at du er retfærdig, tager individuelle hensyn og forstår børnenes forskellighed
- at du lærer børnene gode arbejdsvaner
- at du træner børnene i demokratiske arbejdsprocesser - herunder alderssvarende medbestemmelse
og så kan vi som forældre tilbyde...
- opbakning i det daglige arbejde
- hjælp til vore børn, så de møder parate i skolen
- positivt og konstruktivt samarbejde
Skolens forventninger til eleverne
Vi har forventninger om:
- at du er en god kammerat, der f.eks. hjælper de yngre
- at du har en mening og tør tro på, at den er god nok
- at du taler til den, du er sur på i stedet for at tale om hende/ham
- at du deltager aktivt i skolearbejdet - herunder også elevrådets arbejde
- at du møder forberedt til timerne
- at du selv finder ud af, om du har lektier for, hvis du har været fraværende
- at du er klar til undervisning, når timen starter
- at du deltager aktivt i undervisningen og ikke virker forstyrrende
- at du har orden i dine skolesager, bøger, kopiblade, skriveredskaber o.l.
- at du behandler skolens materialer ordentligt
- at du deltager i planlægningen af undervisningsforløb på en god og konstruktiv måde
- at du afleverer dine skriftlige opgaver til den aftalte tid
og så kan vi som lærere tilbyde...
- god og engageret undervisning
- hjælp og vejledning, når du har brug for det
- spændende og udviklende samspil og samvær mellem kammerater og lærere
- oplæring i ansvarlighed og forberedelse til ”det virkelige liv”
Skolens forventninger til forældrene
Vi har forventninger om:
- at børnene ikke bare er børn, når de kommer i skole, men at de også er elever
- at du hjælper dit barn med at have skoletasken pakket og i orden
- at du sender et udhvilet og mæt barn i skole
- at du sørger for forberedelsestid hjemme hver dag - evt. sammen
- at du laver klare aftaler med dit barn hjemmefra
- at du ikke modarbejder lærere og skole i barnets påhør men i stedet tager kontakt med rette vedkommende
- at du roser dit barn for fremskridt, indsats og kammeratskab
- at du både i tale og handling viser dit barn, at du støtter skolens mål om at udvikle børnenes forståelse for medansvarlighed
- at du er opmærksom på, at der kan opstå misforståelser, når børn hjemme fortæller om skolen og dens aktiviteter - tilsvarende når barnet fortæller om hjemmet i skolen.
- Kontakt hellere en gang for meget end en gang for lidt den pågældende lærer, klaselæreren eller skolelederen
- at du, hvis du er uenig med eller har spørgsmål til skolen, kontakter læreren direkte altså henvendelse på rette sted med kritik og spørgsmål
- at du tager problemer op på forældremøderne
og så kan vi som lærere/skole tilbyde...
- et åbent og ærligt samarbejde, der bygger på respekt, loyalitet og tillid
- sammen med forældrene at skabe de bedst mulige rammer for undervisning og samvær i skolen
- kontakt til hjemmet, når der opstår behov for det
- en skolegang med plads til udvikling, udfordring og faglighed på alle klassetrin