"Et godt børneliv i Frejlev"
Skolen og daginstitutionerne i Frejlev arbejder sammen om at skabe de bedste rammer for børnenes opvækst.
Hvad er det gode børneliv i Frejlev?
At have et godt liv i daginstitution og skole har afgørende betydning for, hvordan man klarer sig senere i livet som ung og voksen. Derfor er børnehaver, skolen og DUS i Frejlev indgået i et tæt samarbejde med det formål at skabe et fælles grundlag for arbejdet med børn og unge.
Et godt børneliv i Frejlev bygger på:
- At sætte fokus på tryghed, omsorg og nærvær
- At sætte fokus på børnenes styrker, samværet og samspillet mellem børn og voksne
- At den voksne kan se gyldne øjeblikke og herigennem kan fortælle den gode historie
- At den voksne tager ansvar for samværet med barnet/den unge
- At sætte fokus på at barnet/den unge bliver set med de muligheder, det har
- At måden, barnet/den unge mødes på, er den samme fra start i børnehave og frem til 9. klasse.
For løbende at kunne sikre et godt børneliv i børnehave og skole, er et tæt samarbejde med forældrene vigtigt.
Grundlaget for samarbejdet er de otte temaer:
- At vise positive følelser og glæde for barnet
- At justere sig i forhold til barnet og følge barnets udspil/initiativ
- At tale til barnet om ting, barnet er optaget af og prøve at få en samtale i gang
- At give ros og anerkendelse
- At hjælpe barnet med at samle sin opmærksomhed, så der sker en fælles oplevelse af ting i omgivelserne
- At give mening til barnets oplevelse af omverdenen ved at beskrive det, der opleves og ved at vise følelser og entusiasme
- At uddybe og forklare de fælles oplevelser
- Hjælpe barnet med at kontrollere sig selv ved at sætte positive afgrænsninger, ved at lede, ved at vise positive alternativer og ved fælles planlægning