Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Velkommen til metroen

 

Metroen

- et specialundervisningstilbud

i Aalborg Kommune

 

Kære forældre

Denne folder er en generel af Metroen. I de grønne kasser finder du en beskrivelse af de rammer og forudsætninger, der ligger til grund for arbejdet i alle kommunens specialundervisningstilbud.

Hvorfor har Aalborg Kommune specialundervisningstilbud?

I Skoleforvaltningen i Aalborg Kommune arbejder vi hver dag med at tage hånd om alle elever og med at sikre alle elever de bedste forudsætninger for læring og trivsel i inkluderende læringsfællesskaber. Nogle elever har imidlertid særlige behov, der kræver, at eleven har hele eller dele af sin skolegang i et andet miljø, end hvad distriktsskolen kan tilbyde.

Disse elever har mulighed for at have sin skolegang i et specialundervisningstilbud. I disse tilbud arbejder vi også inklu­derende og støtter eleverne i at være en del af nære læringsfællesskaber - altid med udgangspunkt i den enkelte elevs kompetencer og forudsætninger og med sigte på at øge elevernes læring og trivsel. Specialundervisningstilbuddene er blandt andet kendetegnet ved færre elever i klassen, en fokuseret specialpædagogisk indsats, der er tilpasset elevgrup­pens udfordringer og behov samt et øget forældresamarbejde.

Udviklingen hos eleverne i specialundervisningstilbud følges løbende. Én gang om året tages der stilling til, om eleven fortsat skal have sin skolegang i specialundervisningstilbuddet, eller om et andet skoletilbud i højere grad vil kunne sikre elevens læring og trivsel. Forældre og eventuelt elev er naturligvis også inddraget i drøftelserne med skolen og PPR i denne forbindelse.

Skoleforvaltningens specialundervisningstilbud dækker både specialklasser, der er placeret på 21 folkeskoler fordelt i hele kommunen, og specialskoler der er selvstændige skoler.

 

Hvilke specialpædagogiske behov

har eleverne i Metroen?

Elevgruppen har udfordringer i forhold til blandt andet koncentration, opmærksomhed, motorik, kommunikation og psykisk sårbarhed, der blandt andet kan vise sig ved angst/uro og udadreagerende adfærd. Eleverne har ge­nerelt store udfordringer i det sociale samspil og kan have et sammenfald af flere udfordringer.

Eleverne har behov for en specialpædagogisk tilgang, der er helhedsorienteret, og et undervisningsmiljø med høj grad af individuelt tilrettelagt undervisning, hvor der tages udgangspunkt i det eleven allerede kan, når der sættes nye læringsmål.

For at sikre eleverne udvikling og læring er der behov for en anerkendende pædagogisk tilgang med en visuel og meget struktureret pædagogik, der skabes blandt andet ved hjælp af billeder, piktogrammer og it-redskaber. Der skal være en tydelig og afgrænset præsentation af undervisningen både i form og i indhold. Ligeledes er det nødvendig med et særligt fokus på arbejdet med kommunikative metoder og social træning. Dette skal medvirke til, at elevens kompetence til at aflæse andres intentioner og følelser styrkes.

Det pædagogiske miljø skal endvidere være kendetegnet ved, at der indlægges pauser og gives mulighed for skærmning fra forstyrrelser og sanseindtryk, og hvor der er opmærksomhed på elevens behov for forberedelse og anvisning af handlemuligheder 2

 

Hvordan er vores børnesyn?

Metroen har faglighed, respekt, glæde og fællesskab som helt overordnede værdier. Dette er grundlaget for arbejdet med relations- og ressourcepædagogik og ligeledes fundamentet for børnesynet i Metroen, hvor nogle af overskrifterne er:

• Børn gør det bedste, de kan

• Børn gør det rigtige, hvis de kan

• Børn vil gerne respekteres

• Børn ønsker at være en del af et fællesskab

• Børn søger efter meninger

• Børn er nysgerrige

• Børn er aktive

• Børn søger tryghed

Adfærd opfattes i Metroen som en måde at kommunikere på, hvor eleven bevidst eller ubevidst forsøger at for­tælle noget. Det er derfor læreres og pædagogers opgave sammen med eleven at finde ud af, hvad der fortælles. På den måde arbejdes der med at forebygge uheldig adfærd, dårligt sprogbrug og uhensigtsmæssig attitude. Målet er at vejlede og hjælpe eleven til at reflektere, lære og erkende følger af egen positive adfærd samt øge elevens evne til at italesætte dette.

 

Hvor ligger Metroen?

Metroen er en enkeltstående specialklasse på:

• Frejlev skole, Frejlev Skolevej 7, 9200 Aalborg SV

• Klassetrin: 1.-10. klassetrin

• DUS-specialgruppe: Fritidstilbud er en integreret del af undervisningstilbuddet

 

Hvordan

samarbejder vi med forældrene?

I Metroen er der en løbende og tæt kontakt til for­ældrene enten telefonisk, pr. mail eller via elevens kontaktbog på Forældreintra. Det er Metroens succeskriterium for forældresamarbejdet, at der sammen med forældrene sættes realistiske og opnåelige mål for eleven, og at den enkelte elev på den måde udnytter sine kompetencer mest optimalt, samt lærer så meget som muligt.

I løbet af skoleåret holdes der et arrangement, hvor der spises sammen, hvilket øger forældrenes kendskab til hinanden og de øvrige elever i Me­troen.

Ligeledes er der skole/hjemsamtale en gang år­ligt, revisitationsmøde med forældredeltagelse og forskellige status- og netværksmøder ved behov.

 

Hvordan arbejder vi med

elevernes læring og trivsel?

I Metroen er der ugentlige læringssamtaler med hver enkelt elev og lærer/pædagog, hvor fokus er på selvtillid og selvværd. Her er der mulighed for at drøfte, hvordan det går fagligt, socialt, i frikvarteret, hjemme, osv. samt afta­le fokuspunkter og læringsmål sammen med eleven. Dette visualiseres med ”kan”, ”kan næsten” eller ”kan ikke”. Læringssamtalerne bruges til at støtte og opmuntre til positiv udvikling, idet konfliktsituationer gennemgås og vægten lægges på det, der lykkes, når nye, få og konkrete fokuspunkter og læringsmål aftales.

I undervisningen veksles mellem arbejde på elevens individuelle arbejdsplads, undervisning i mindre grupper samt fællesundervisning. Ved gruppeopdeling overvejes blandt andet fagligt niveau, samarbejdskompetencer, klassetrin og indbyrdes relationer eleverne imellem. I Metroen lægges der vægt både på det fysiske og intel­lektuelle. Der er flere pauser med bevægelse i løbet af dagen - dels som små aktive pauser i klasselokalet, men også frikvarter i skolegården, skoven, kælderen under hallen. Frikvartererne er struktureret af de voksne, som altid er med. Det giver mulighed for fokus på relationerne, guidning i det sociale og mulighed for skærmning, hvis nødvendigt.

Der arbejdes målrettet med, at eleven udvikles i forhold til selvværd, trivsel, adfærd, sociale kompetencer samt faglighed. I Metroens succeskriterier er blandt andet:

• at eleven får ro, motivation og selvtillid til at lære og ville lære

• at eleven bliver fagligt løftet samt opnår gode arbejdsvaner og rutiner

• at eleven er i god trivsel og udvikling

• at eleven har fået tillært og anvender sociale kompetencer

• at eleven har lært metoder til konflikthåndtering og bruger dem

• at eleven opnår gode voksen- og kammeratskabsrelationer

• at lærere og pædagoger sikrer eleven det rigtige blivende skoletilbud, bl.a. ved et nært praktiksamarbejde med Frejlev Skoles øvrige klasser.

I Metroen er der et tæt samarbejde mellem lærere og pædagoger, hvor hver medarbejder har ansvaret for mak­simalt 4 elever. Hver elev har en fast kontaktlærer og –pædagog.

Der arbejdes generelt med at øge elevernes faglige selvstændighed med fokus på små skridt, korte klare be­skeder samt tæt voksenguidning og støtte. I undervisningen anvendes både iPad og PC-programmer inden for blandt andet dansk og matematik.

Metroen har et tæt samarbejde med Frejlev Skole. Når eleverne skønnes parat til praktik etableres dette i sam­arbejde med modtagende klasse. Eleven starter med få timer (matematik, dansk og engelsk). Dette udvides langsomt, i det omfang det giver mening for eleven. Udfordringen for eleverne i Metroen er oftest det sociale samspil med de andre elever, det faglige er sjældent den dominerende problematik.

 

Hvorfor er undervisning i fagene vigtig, og hvad er en specialpædagogisk elevplan?

Skolerne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan - også eleverne i alle kommunens forskellige specialunder­visningstilbud. Den faglige læring vægtes derfor ligesom god trivsel med bl.a. social og fysisk udvikling højt i alle specialun­dervisningstilbud. Det er vigtigt for alle elever, fordi faglig læring og god trivsel har en positiv og understøttende påvirkning på hinanden – går hånd i hånd.

Arbejdet med fagene tager ligesom i almenskolen udgangspunkt i Fælles mål med individuelle læringsmål for de enkelte ele­ver. Undervisningen kan eksempelvis være organiseret fagdelt, i emneuger eller temadage. I specialundervisningstilbuddene kan visse elevers forudsætninger for læring dog i højere eller lavere grad være begrænsede. Derfor kan de undervises på et lavere klassetrin end elevens alder. Nogle elever kan i helt særlige tilfælde på samme baggrund fritages for et eller flere fag - dog ikke dansk og matematik. Ved fritagelse skal eleven have anden undervisning i de frigivne timer. Beslutning om fritagelse træffes af skolelederen i tæt samråd med forældre og PPR og sker på baggrund af en pædagogisk psykologisk vurdering og altid med forældresamtykke.

Specialpædagogisk elevplan

For eleverne i specialundervisningstilbuddene er det ligesom i almenskolen vigtigt, at lærere og pædagoger har positive og høje forventninger til eleverne og sætter udviklende og ambitiøse men realistiske læringsmål for eleverne. Dette giver ele­verne succesoplevelser og mod til også at turde have høje forventninger til sig selv, troen på at kunne og evnen til at lykkes. I Aalborg Kommune skal skolerne udarbejde elevplaner for alle eleverne. Dette gælder også for eleverne i specialundervis­ningstilbuddene, hvor elevplanen kaldes en specialpædagogisk elevplan (SPE). I SPE’en tilføjer skolens personale en generel beskrivelse af eleven og en beskrivelse af aktuelle læringsmål, læringsmål der er på pause og opnåede læringsmål. Her be­skrives såvel de faglige læringsmål som læringsmål for elevens motoriske, sociale, sproglige og personlige udvikling.

 

Hvordan arbejder vi med elevernes overgange?

Det er meget sjældent, at Metroen får elever direkte fra børnehave. Som hovedregel kommer eleverne fra al­menskolen eller fra indskolingsklasserne. Ved indskrivning af en elev er Metroen vært ved et indskrivningsmøde med deltagelse af relevante parter omkring eleven. Her laves konkrete aftaler med betydning for elevens skole­start eksempelvis besøg i klassen, transport og opmærksomhedspunkter i den første tid.

Den specialpædagogiske elevplan bruges ved elevens overgange internt i Metroen både ved skift af kontaktlæ­rer/-pædagog og ved klasseskift. Ved skift af kontaktpersoner sker der også en mundtlig overlevering mellem tidligere og nye kontaktpersoner. Idet Metroen antalsmæssigt er et af de mindre specialundervisningstilbud, har al personale et godt kendskab til alle elever. Medarbejderne imellem er der en kontinuert vidensdeling blandt andet om aktuelle aftaler, ligeledes har alle medarbejdere kendskab til de enkelte elevers udfordringer og læringsmål.

Når en elev påbegynder praktik i almenklassen afholdes et møde med lærerteamet i den modtagende klasse, så de får kendskab til elevens ressourcer og udfordringer. Der er i praktikken tæt og daglig dialog mellem perso­nalet i Metroen og den modtagende klasses lærerteam. Ved behov følger en lærer eller pædagog fra Metroen i starten med over i almenklassen, indtil eleven er tryg.

Metroen er et helhedstilbud, hvor undervisnings- og fritidstilbud hænger sammen. Lærere og pædagoger er en del af såvel undervisnings- som fritidstilbud, hvorfor vidensdeling naturligt er en del af hele skoledagen. For eleverne i 8.-10. klasse samarbejdes der med UU-vejlederen i forbindelse med praktikophold, efterskoleophold, brobygning mm.

 

Hvordan samarbejder vi med PPR?

Metroen samarbejder med et tværfagligt PPR-team med en specialiseret viden om elevgruppens læringsfor­udsætninger. PPR-teamet tilbyder vejledningsforløb, vurderinger og andre indsatser, der er fleksibelt tilpasset behovet i klassen. Vejledningsforløbene har altid et stærkt fokus på at medudvikle den pædagogiske og lærings­mæssige praksis i samarbejde med personalet. Forældrene samarbejder i hverdagen altid med det pædagogiske personale i klasserne. Hvis forældrene har bekymring for deres barns udvikling såvel fagligt som personligt eller socialt, kan PPR altid inddrages dette i samarbejde.

SamRum

I Metroen samarbejder PPR med skolens ledelsesansvarlige og ressourcepersoner i SamRum. Formålet med SamRum er at etablere et professionelt læringsfællesskab, hvor der er fokus på samskabelse af løsninger og indsatser. Det er på disse møder, at indsatserne prioriteres, koordineres og kvalificeres. Der følges ligeledes op på indsatserne og elevernes udvikling. Der opsamles og deles viden og udviklingen af det pædagogiske miljø planlægges. På SamRumsmøder kan der endvidere foretages korte analyser af problemstillinger, som kan med­virke til, at skolens personale og ressourcepersoner kan igangsætte indsatser i forhold til eleverne. Man kan også besluttes, at der afholdes et dialogmøde, hvor der foretages en mere grundig analyse.

Årlig revurdering af elevens specialpædagogiske behov (revisitation)

I forbindelse med revisitationen udarbejder PPR en pædagogisk psykologisk vurdering. Sammen med skolens generelle beskrivelse af eleven i den specialpædagogiske elevplan udgør det det faglige materiale, som revisita­tionen bygger på. Forældre og eventuelt elev er også på forskellig vis inddraget i drøftelserne i revisitationen, før PPR træffer afgørelse om elevens undervisningstilbud for det kommende skoleår.

 

Børn og Unge

Aalborg kommune