Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Inklusionsgrundlag

 

Inklusionsgrundlag på Frejlev Skole

Frejlev Skole er folkeskole for alle distriktets elever. For at skabe de bedst mulige betingelser for elevernes læring og trivsel, arbejder vi med udgangspunkt i et velbeskrevet og kendt pædagogisk mindset. Vi bruger en del ressourcer på at implementere en processuel vejledningskultur, idet vi gennem vejledningen får et særligt fokus på personalets praksis i klasserne. Her er vores mål kontinuerligt at skabe et intersubjektivt rum, som er præget af en inkluderende grundtanke. Vi afsætter ressourcer til arbejdet med de udsatte elever i vores kompetence- og videnscenter – GPS-Huset.

Værdigrundlag

Udgangspunktet for arbejdet med elevers trivsel og læring tager sit afsæt i skolens værdier; faglighed, respekt, glæde og fællesskab.

Værdigrundlaget for det pædagogiske arbejde har et relations- og ressourceorienteret udgangspunkt.

Med udgangspunkt i værdigrundlaget skabes en tryg og tillidsfuld kontakt med eleven, så læringen kan foregå i et rum præget af en god grundstemning, respekt og ligeværdighed. Det pædagogiske personale har ansvaret for denne relation, og relationen opfattes som en grundsten i elevens udvikling. Gennem anerkendelse, empati og positive forventninger, støtter og opmuntrer det pædagogiske personale eleven, således, at eleven udvikler et positivt selvbillede, og en tiltro til egne muligheder – dette for at danne grobund for at lykkes med kerneopgaven, der omfatter læring og trivsel for alle.

 

Inklusionstænkning

På Frejlev Skole tænker vi, at det er vigtigt, at det pædagogiske personale lærer af hinanden. Vidensdeling, fælles refleksion og inspiration bidrager til at styrke fagligheden og kompetencerne i forhold til inklusionsopgaven. Det stiller store krav til det pædagogiske personale at skabe inkluderende læringsfællesskaber, og det kræver at en specialpædagogisk viden bringes i spil. Her er der bl.a. hjælp at hente hos ressourcepersoner (vejledere, personale fra GPS-huset og PLC, ledelse, kollegaer samt forældre). Vidensdeling, fælles refleksion og inspiration skal derfor på Frejlev Skole være en del af skolens daglige arbejde og bidrage til at styrke fagligheden og den løbende kompetenceudvikling. I denne sammenhæng spiller bl.a. personalet i GPS-huset samt vejlederne en afgørende rolle. Ressourcerne til GPS-huset bruges med fokus på elevernes læringsprocesser, og på opkvalificering af det pædagogiske personale gennem vejledning, mesterlære og rådgivning.

Vi har desuden fokus på at arbejde bevidst med at etablere fællesskaber med positive relationer mellem eleverne, mellem eleverne og de voksne samt mellem de voksne indbyrdes. Der fokuseres på elevernes kompetencer og ressourcer, og de betydningsfulde voksne omkring eleverne skaber mulighed for deres deltagelse i et fællesskab. Sammen med forældrene drøftes vigtigheden af at tænke inkluderende. Forældrene og eleverne inddrages løbende i arbejdet med at skabe inkluderende fællesskaber. Som ansat på Frejlev Skole skal man have et inkluderende børnesyn og føle sig hjemme i skolens mindset!

 

Det pædagogiske udgangspunkt indebærer

  • At det pædagogiske personale identificerer det vellykkede og værdifulde i mennesket
  • At ICDP-principperne bruges som et værdifuldt redskab i arbejdet med at guide, støtte og motivere til læring
  • At en pædagogisk medarbejder fra GPS-Huset eller en vejleder altid er tovholder på inklusionsprocesserne
  • At det pædagogiske personale kontinuerligt er opmærksomme på at tage udgangspunkt i elevernes kompetencer for med udgangspunkt i nærmeste udviklingszone at arbejde med elevernes potentialer.

 

Formål med vejlederne

  • At implementere en processuel vejledningskultur, som tager udgangspunkt i ”Gamemastermodellen”, ”Domæneteorien” samt ”Karl Tomms spørgeunivers”
  • At den vejledte får mulighed for at nuancere sin tilgang til den pædagogiske opgave for ad denne vej at få øje på mulige hypoteser
  • At den vejledte efter endt vejledning, oplever en øget agenthed i forhold den pædagogiske opgave.

 

Formål med kompetence- og videnscentret - GPS-huset

Formålet med GPS-huset er, at elever, som i perioder er tilknyttet, videreudvikler deres personlige, sociale og faglige kompetencer. Formålet er hermed at skabe muligheder for eleverne, så de kan blive så dygtige de kan.

GPS-huset skal således medvirke til:

  • At implementere skolens mindset
  • At udvikle et fagligt kraftcenter, som kan yde forskellige former for specialundervisning samt anden specialpædagogisk bistand
  • At holde fokus på læringsmål og læringsmålstyret undervisning både fagligt og socialt
  • At være vejledende og vidensdelende overfor skolens øvrige personale
  • At hjælpe ledelsen med at foretage prioritering og planlægning af ressourcer, således at disse løbende udnyttes maksimalt
  • At etablere et pædagogisk miljø, hvor samarbejdsstrukturen er central mellem skoleledelse, PPR, skolens pædagogiske personale, forældrene og GPS-huset
  • At etablere et pædagogisk miljø, hvor samarbejdet mellem skole og hjem er meget højt prioriteret
  • At bevare elevens mulighed for et tilknytningsforhold til klassen
  • At spotte elever med særlige behov så tidligt i skoleforløbet som muligt – dette finder bl.a. sted i forbindelse med de årlige klassekonferencer, hvor ledelsen er aktivt deltagende
  • At arbejdet med det enkelte barn tager udgangspunkt i en helhedsorienteret indsats
  • At skabe et refleksionsrum for erfaring, vidensdeling, pædagogisk nytænkning mm.
  • At det pædagogiske miljø for eleverne skal være præget af sammenhæng, omsorg, tillid og tryghed.

 

Elevens stemme

Hvis vi skal lykkes med inklusion på Frejlev Skole, er det nødvendigt at lytte til eleverne i såvel fællesskabet som individuelt. Derfor er vi til stadighed opmærksomme på at forbedre vores elevsamtaler, således elevens stemme til stadighed kommer i centrum.

Inklusionstrappen

Vores kerneopgave er bl.a. at skabe en skole, hvor alle elever har optimale betingelser for at være i læring og trivsel. Det betyder, at vi arbejder målrettet på at skabe de bedst mulige betingelser for at eleverne inkluderes i læringsrummet.

 

Samarbejdspartnere

I det omfang, vi har behov for det, samarbejder vi med eksterne samarbejdspartnere – f.eks. skolepsykologer fra PPR eller socialrådgivere fra F&B.

På Aalborg Kommunes hjemmeside har du mulighed for at læse mere om støtte i skolen