Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Et godt børneliv i Frejlev

Skolen og daginstitutionerne i Frejlev arbejder sammen om at skabe de bedste rammer for børnenes opvækst.

Hvad er det gode børneliv i Frejlev?

At have et godt liv i daginstitution og skole har afgørende betydning for, hvordan man klarer sig senere i livet som ung og voksen.  Derfor er børnehaver, skolen og DUS i Frejlev indgået i et tæt samarbejde med det formål at skabe et fælles grundlag for arbejdet med børn og unge.

 

Et godt børneliv i Frejlev bygger på:

· At sætte fokus på tryghed, omsorg og nærvær

· At sætte fokus på børnenes styrker, samværet og samspillet mellem børn og voksne

· At den voksne kan se gyldne øjeblikke og herigennem kan fortælle den gode historie

· At den voksne tager ansvar for samværet med barnet/den unge

· At sætte fokus på at barnet/den unge bliver set med de muligheder, det har

· At måden, barnet/den unge mødes på, er den samme fra start i børnehave og frem til 9. klasse.

For løbende at kunne sikre et godt børneliv i børnehave og skole, er et tæt samarbejde med forældrene vigtigt.

 

Grundlaget for samarbejdet er de otte temaer:

· At vise positive følelser og glæde for barnet

· At justere sig i forhold til barnet og følge barnets udspil/initiativ

· At tale til barnet om ting, barnet er optaget af og prøve at få en samtale i gang

· At give ros og anerkendelse

· At hjælpe barnet med at samle sin opmærksomhed, så der sker en fælles oplevelse af ting i omgivelserne

· At give mening til barnets oplevelse af omverdenen ved at beskrive det, der opleves og ved at vise følelser og entusiasme

· At uddybe og forklare de fælles oplevelser

· Hjælpe barnet med at kontrollere sig selv ved at sætte positive afgrænsninger, ved at lede, ved at vise positive alternativer og ved fælles planlægning