Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

DUS II

Velkommen i DUSII på Frejlev Skole

Praktisk Information:
DUSII er et eftermiddagstilbud for de børn, der går i 4., 5. og 6. årgang på Frejlev Skole. DUSII befinder sig, sammen med Frejlev Ungdomsklub og Frejlev Skoles K-klasse (Diamanten), i det store røde hus på Frejlev Skolevej 1. DUSII er indrettet med alderssvarende rammer med mulighed for fordybelse, hygge og ro, men også med mulighed for at danse og konkurrere i fysiske aktiviteter.

Ukontrolleret pasning:
Alle tilmeldte børn er alle automatisk ”ukontrollerede”. Det betyder, at børnene selv krydser sig ind og ud på en skærm, der hænger i køkkenalrummet. I forældre laver selv aftaler med jeres børn om, hvornår de skal hjem, og børnene holder selv øje med tiden. I skal ikke informere personalet, hvis jeres barn er syg eller skal på ferie.

Åbningstider/ferier:
Vi åbner når børnene har fri fra skole og lukker kl. 17.00. Fredag lukker vi kl. 16.30. Det sker at vi har åbent til kl. 20.00 på udvalgte tirsdage. Det sker, når vi er på tur ud af huset eller afholder f.eks. spiseaften i DUSII. DUSII er lukket i skolens ferier, helligdage samt på andre skolefridage.

Indmelding/udmelding:
Indmelding/udmelding sker via Aalborg Kommunes hjemmeside . Varsel for udmelding af DUSII er 1 løbende måned + en måned.

Ansat/ansatte i DUSII:
Tommy Østergård

Adresse/tlf.:
DUS II Frejlev
Skole Frejlev Skolevej 1
9200 Aalborg SV
Tlf.: 99 31 63 68

Fra DUSI til DUSII:
Skiftet fra DUSI til DUSII er mærkbart. Pludselig må man komme og gå som man vil. Man behøver ikke at give besked, hvis man er syg eller på ferie. De fysiske rammer forsøger nu at imødekomme børn i aldersgruppen 4.-9.årgang, og nu kan man frit vælge om man har lyst til at deltage i aktiviteter, der foregår i institutionen. Men andre ord, så er der en langt større frihed i en DUSII end i en DUSI. I en sådan ramme vil man naturligt få trænet selvstændigheden og evnen til at være medbestemmende i sine omgivelser. Man vil få trænet sin kommunikationsevne og blive bedre til at argumentere for sin sag, da det nu er gennem dialog med andre DUSII-børn og de/den voksne, at aktiviteter opstår i dagligdagen. Aktiviteter, der ikke har opbakning, går naturligt nok i sig selv igen. Ofte vil de/den voksne komme med forslag til aktiviteter eller opfordre til at være nysgerrig på, hvad de alderssvarende rammer i DUSII kan bidrage med af gode fælles oplevelser. Barnet vil tit opleve, at der i DUSII er mange forskellige aktiviteter i gang, og én voksen, der holder opsyn med disse aktiviteter uden nødvendigvis at deltage direkte. Samtidig fungerer de/den voksne som en ydre grænsesætter, så det hele foregår på en sikker og socialt acceptabelt måde, og inden for Frejlev Skoles værdisæt og børnesyn.

Alderssvarende rammer i DUSII:
DUSII deler stueetagen med Frejlev Ungdomsklub (FUK). Det fungerer på den måde, at DUSII benytter lokalerne om eftermiddagen samt én aften om ugen, imens ungdomsklubben benytter lokalerne tre aftener om ugen. Dette samarbejde nyder begge parter godt af. Det betyder nemlig, at vi har masser af plads og store åbne lokaler, der er som skabt til aktive børn. Vi har samtidig hyggekroge med sofaer og ro. På 1.sal har Frejlev Skoles K-klasse (Diamanten) lokaler. Dog har de hver dag mulighed for også at benytte stueetagen indtil DUSII starter. Dette er en smart ordning, som udnytter husets lokaler over en hel dag. Vi har pt. boldrum, bordtennis, pool, billard, diskotek/hyggerum, bordfodbold, “computerstation”, “kreativ” 2 x Playstation 4, Wii og en række brætspil til vores rådighed. Derudover har vi et lækkert køkken, som både danner rammer for vores DUSII-bod, men som også giver børnene mulighed for at kaste sig ud i madlavningens kunst, hvis de skulle have lyst til dette. Udenfor har vi en multibane, der indbyder til alverdens boldspil og leg. Vi har mulighed for at låne skolens lokaler, f.eks. musik, madkundskab eller idrætshal, når de ikke bliver brugt til undervisning eller i forretningsmæssig sammenhæng. DUSII ligger lige op ad Frejlevs Tennisklubs tennis- og padelbaner, som vi efter aftale med tennisklubben frit kan bruge, når banerne ikke er optaget.

Hvad sker der f.eks. i DUSII?

DUSII-Bod:
Børnene i DUSII har mulighed for hver dag at købe lidt eftermiddagsmad. De skal anvende deres skole-bodkort til betalingen, akkurat som i skoleboden. DUSII-boden åbner 15 minutter efter børnenes ankomst til DUSII. Udvalget i boden varierer, men det kan f.eks. være toast (som børnene selv laver), müslibar, nudler, juice, frugt/grønt eller en hjemmebagt bolle. Det overskud DUSII-boden skaber, betyder at vi ikke anvender brugerbetaling i Frejlev DUSII. Så hvis vi planlægger en svømmetur i Gigantium eller en pizzaaften, så er turen og/eller maden betalt for alle børn. Børnene kan melde sig til bod-udvalget, og derigennem selv få indflydelse på, hvad DUSII-boden skal sælge. De kan også lave noget mad, de selv holder af og sætte det til salg i boden. På den måde lærer de om madkultur, sundhed, økonomi og sociale færdigheder på én gang - for ikke at tale om de kommunikative færdigheder, der bliver trænet, når de skal ”sælge” deres idé til de andre medlemmer af bod-udvalget og argumentere for at deres kammerater skal købe den mad, lige netop de har lavet.

“Kreativ”:
I et mindre rum i midten af huset har vi indrettet et såkaldt “kreativ”. Her er der mulighed for at bruge sine hænder og sin fantasi. Der er pap, karton, perler, smykke-materialer, filt, stof, maling og alt muligt andet, som man kunne få brug for, hvis der skal laves f.eks. gaver, julepynt eller et nyt halskæde. Udover at være produktiv, er der selvfølgelig også mulighed for “bare” at sidde og hygge og snakke med vennerne.

Boldrum:
I DUSII har vi vores eget boldrum. Her er der mulighed for at bruge kroppen. Vi har to bordtennisborde, floorballstave, dødbolde og fodbolde mm. som alle børn kan benytte sig af i boldrummet.

Computer/PS4:
I vores stue har vi et kæmpe TV som bruges til både film og PS4-spil. Herudover har vi PS4 i vores Disco-rum, således der kan sættes musikvideoer på projektor eller danses “Just Dance” imens discolyset sætter den helt rigtige danse-temning. Ligeledes er der placeret fire gamer-computere som alle er forbundet til hinanden, således kan børnene spille sammen i netværksspil fire personer af gangen, hvis de ønsker det. Dog vil der selvfølgelig også være mulighed for at spille for sig selv. Typisk spilles der spil som RoBlox, Minecraft, Fortnite, Fallguys, Rocket League, FIFA eller Moviestar.

Disko”:
I den østlige ende af huset har vi et stort diskotek. Her kan der spilles høj musik og danses. Der er mørklægningsgardiner, super fedt diskolys og graffiti malet med UV-maling på væggene. Det er et fedt sted at lave dansekonkurrencer, danse “Just Dance” eller optage TikTok-videoer, YouTube shorts eller lign.

DUSII-OL:
Omkring april hvert år starter DUSII-OL. Afhængigt af hvor mange discipliner børnene ønsker at konkurrere i, vil vi konkurrere i 1-2 discipliner om ugen, indtil vi når frem til DUSII-Sommerfesten, hvor der overrækkes præmier til vinderne. Eksempelvis kan vi finde på at dyste i Agario (PC-spil), Fortnite, Hockey, Bordfodbold, Rayman (PS4-spil), Fodbold, vikingespil, Pool, Bordtennis eller noget helt andet. Alt er i spil.

Elevinddragelse - Børnemøde:
Hver anden fredag holder vi børnemøde i DUSII, hvor der gives korte beskeder og påmindelser. På børnemøderne har børnene mulighed for at blive inddraget i beslutningerne omkring, hvilke aktiviteter, der skal foregå i DUSII, og hvilke indkøb der skal gøres. Børnene kan altså ved at deltage i børnemøderne få direkte indflydelse på hvad DUSII´ens budget skal bruges på. Det er om fredagen demokratiet trænes, så hvis man vil have indflydelse, må man møde op. Børnemødet vil som oftest ske i forbindelse med vi spiser lidt lækkert fredags eftermiddagsmad.

Tema-aftener:
Når vi i DUSII har aftenåbent, er der stort set altid tilknyttet et tema til disse aftener. F.eks. kan emnet være ”bålaften”. Foruden at lave bål, vil der være en masse opgaver forbundet med et sådant tema. Der skal findes, hugges og saves brænde. Der skal måske laves en snobrødsdej eller købes ind i den lokale Rema 1000. Temaet kan også lyde på ”madaften”. Til sådan en aften vil der ligeledes være flere ting at give sig i kast med. Indkøb, borddækning, madlavning, oprydning mv. Indtil videre arbejder vi med disse ”Temaer”: Madaften, Filmaften, Konkurrence/spil-aften eller ”tur ud af huset”.

Nyhedsbrev:
Cirka én gang hver eller hveranden måned, sender DUSII et nyhedsbrev ud på Aula. I dette nyhedsbrev kan i læse hvad der er sket i DUSII siden sidst. Det er også i dette nyhedsbrev der vil blive inviteret til DUSII-arrangementer. Men husk også at tage en snak med jeres børn om, hvad de laver i DUSII – det er jo ikke sikkert vi lægger vægt på de samme ting, som de gør. DUSII vil der ud over bestræbe sig på ugentligt at annoncere 2 fremtidige aktiviteter, som vil finde sted i DUSII i den efterfølgende uge.

Frejlev Skoles værdisæt
Herunder beskrives hvorledes DUSII arbejder med Frejlev Skoles værdisæt.

Faglighed:
På Frejlev Skole betyder det bla: At børn mødes på deres faglige og sociale niveau med tydelige mål og forventninger At personalet har så højt et kvalifikationsniveau som muligt i forhold til opgaven At skolen er og vil være i faglig og social udvikling.

Faglighed i praksis:
Børn i 4., 5. og 6. klasse har behov for øget selvstændighed og udfordringer fra tydelige og troværdige voksne. De har brug for at udvikle deres egen forståelse af, hvad de kan, og hvor de trænger til at øve sig noget mere, hvis de gerne vil være på en bestemt måde eller kunne gøre nogle bestemte ting. Det fordrer nogle voksne, der ved, hvordan man hjælper et barn med at forstå sig selv og med at indgå i sociale fællesskaber. I DUS II vægter vi derfor at have tid til at tale med børnene om de ting, der optager dem og om, hvordan de bærer sig ad med at finde en plads i fællesskabet med det, de nu kan og den, som de er. Vi støtter dem med konflikt-løsningsforslag og med, hvordan man kan forholde sig til andre mennesker, når de ikke handler, som man selv ville have gjort. Ofte er det, når man er sammen om en fælles ting, har et fælles mål eller en fælles aktivitet, man er motiveret for at få til at fungere, at mulighederne for at lære disse ting opstå.

Glæde:
På Frejlev Skole betyder det: Et positivt læringsmiljø præget af engagement og stolthed At lykkes fagligt og menneskeligt i et miljø præget af livsmod og arbejdsglæde At hverdagen præges af humor, omsorg og smil At vi samler og deler de gode historier.

Glæde i praksis: Alle er glade, når de kan lave noget, de kan lide og i fællesskab med nogen, de holder af. Glæden opstår også, når man mærker sin egen virkekraft og den positive forskel, man kan gøre for andre mennesker. Derfor anerkender vi hinanden gennem at lægge mærke til de positive ting, vi bidrager med - både praktisk og socialt. Vi vil gennem aktiviteter og samtaler bidrage til, at børnene lærer, hvad der er godt og skidt, at de stoler på sig selv og fungerer ens, uanset om der er voksne til stede eller ej. Selvstændige børn ved, hvad de har behov for og tør bede om hjælp. Vi holder meget af at være sammen med børnene, og det skal gerne både kunne ses og mærkes. Når børn føler sig set og anerkendt, som dem de er, har glæden de bedste vækstbetingelser. Det skønne ved glæde er desuden at det smitter☺

Respekt:
På Frejlev Skole betyder det: At vi alle viser forståelse for hinandens forskelligheder At vi alle har ret til at blive hørt og set At vi alle i ord og handling har en god omgangstone At vi alle værner om skolens traditioner, regler og fysiske rammer.

Respekt i praksis: Gensidig respekt og frihed under ansvar er det fremherskende tema i DUSII. Vi voksne forsøger at gå foran og med et godt eksempel vise børnene, hvordan man gør og ikke overskrider andres grænser. Ved at være tydelige omkring, hvor vi bestemmer, og hvor vi ikke gør, giver vi børnene mulighed for at prøve grænser af og dermed øve sig på at træffe de rigtige valg. Hvis vi fejler, er vi voksne ikke for store til at sige undskyld, hvis vi skulle komme til at være urimelige. Det er nemlig det, vi også gerne vil have, at børnene gør. Vi voksne tilstræber også at fremhæve vores egne forskellige sider og demonstrere foran børnene, hvordan vi bliver enige og aftaler mål og metode for de aktiviteter, vi laver sammen.

Fællesskab:
På Frejlev Skole betyder det: At vi alle er ligeværdige At vi alle har ansvar for at skabe gode relationer til hinanden Samhørighed, selvværd og samarbejde på alle planer At skabe stolthed og vi-følelse for skolen.

Fællesskab i praksis:
DUS II er først og fremmest et sted, hvor børnene øver sig i sociale fællesskaber og forhåbentlig også opdager, hvad de kan få ud af dem. Vi bruger derfor rigtig meget tid på at skabe og vedligeholde nogle rammer, som børnene kan eksperimentere indenfor. Det handler for dem om at øve sig i, hvordan man er venner, hvordan man finder ud af at arbejde sammen med nogen, man måske ikke ligefrem er bedste venner med, og hvordan man trækker grænser for, hvad man vil finde sig i på en ordentlig måde.

Dokumenter

Velkommen i DUS11 - folder til print

Shape Created with Sketch.